Rencana

Sudah-sudahlah politik, tumpu isu kebajikan demi rakyat – Saufi Arif

Dalam menelusuri kemelut politik di Malaysia yang semakin tidak seimbang, isu dalaman parti yang memuncak dengan ditambah pula dengan isu rombakan Kabinet yang rata-ratanya reaksi negatif daripada rakyat mengakibatkan isu rakyat kurang dinoktahkan dengan baik. 

Suasana politik seperti ini ditambah pula dengan pengumuman nilai mata wang ringgit jatuh kesan daripada suasana ekonomi yang tidak seimbang menambahkan lagi sengsara kos sara hidup rakyat dalam meneruskan kehidupan sebagai "rakyat marhaen".

Sekarang ini pula, kita sentiasa dihidangkan dengan isu 1MDB yang masih belum terjawab dengan "ikhlasnya" serta isu ketidakcekapan mengurus dalam kerajaan Barisan Nasional (BN) menambahkan lagi kegusaran rakyat di bawah pemerintahan BN.

Dengan rakyat melihat isu hasil GST yang tidak diterjemahkan kembali untuk rakyat pada akhirnya walaupun sudah 4 bulan pelaksanaan GST masih belum menampakkan hasil. Pada masa sama, dengan isu rakyat miskin kesan polemik politik ini juga memperlihatkan masih ramai rakyat memohon sedekah (terutamanya beragama Islam) yang memohon untuk sebutir nasi bagi meneruskan kehidupan. Walaupun pelbagai inisiatif daripada pusat zakat untuk menyalurkan hasil zakat kepada golongan sasar namun seolah-olah hasil zakat tidak mencukupi untuk menampung keperluan golongan sasar. 

Pada masa sama, secara realitinya, rakyat melihat akan keburukan jangka masa panjang jika isu 1MDB tidak ditangani dengan baik, namun isu 1 MDB ini juga tidak dinoktahkan dengan baik kesan permainan politik tanpa memikirkan sengsara rakyat. Bukankah semua agama mengajar nilai kebenaran, jika benar pemimpin dalam melakukan kesalahan maka mengaku demi rakyat Malaysia.

Dalam keadaan begini, sudah tiba masanya semua pimpinan parti di Malaysia, duduk bermuhasabah serta berbincang perancangan seterusnya untuk rakyat, bukan untuk kepentingan politik sendiri serta bukan masa lagi untuk wakil rakyat berkejar-kerja mencari harta untuk kesenangan peribadi serta membina survival politik. 

Tidakkah rasa belas kasihan serta bersalah dalam diri semua ahli pimpinan negara mahupun pembangkang melihat rakyat yang bersusah payah mencari nilai erti kehidupan dalam pembangunan yang pesat namun rakyat sengsara dengan isu kos sara hidup.

Pemimpin yang baik pasti akan membawa rahmat kepada masyarakat yang diperintahnya. – 4 Ogos, 2015.

* Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Comments

Please refrain from nicknames or comments of a racist, sexist, personal, vulgar or derogatory nature, or you may risk being blocked from commenting in our website. We encourage commenters to use their real names as their username. As comments are moderated, they may not appear immediately or even on the same day you posted them. We also reserve the right to delete off-topic comments