Opinion

Pemulihan MAS perlu faktor ‘Wau’ dan bukan ‘deja vu’

Seakan ada pertembungan antara pemilik syarikat penerbangan negara, MAS iaitu Khazanah Nasional dengan syarikat baru, Jentayu Danaraksa dalam soal pemulihan MAS yang terus tidak reda sejak sebulan lalu.

Khazanah yang sudah mengumumkan 12 langkah dalam pelan pemulihan MAS Ogos tahun lalu, mendapat suntikan semangat apabila Parlimen ‘terpaksa’ meluluskan Akta MAS tetapi masih tidak mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung tawaran daripada syarikat Jentayu berkenaan.

Namun kedua-dua pihak sama ada daripada Khazanah dan Jentayu lebih memikirkan langkah jangka masa pendek dengan memberikan tumpuan kepada kedudukan kewangan syarikat penerbangan negara.

Bagi Khazanah sudah pasti pelan pemulihan yang diumumkan dengan pengumuman pelantikan Ketua Pegawai Eksekutif MAS baru, Christoph R Mueller menjadi modal terakhir memastikan syarikat penerbangan negara ini dapat terbang semula dengan lebih kukuh dalam tempoh 3 tahun.

Apa tidaknya, wang kerajaan atau lebih tepat lagi wang rakyat sebanyak RM6 billion digunakan sekali lagi dan selepas tiga kali cuba memulihkan MAS, orang kuat Khazanah sudah pasti memerlukan faktor ‘Wau’ bagi mengembalikan keyakinan pelanggan MAS terhadap keupayaan syarikat penerbangan berkenaan.

Selepas tiga kali menulis mengenai MAS dan industri penerbangan negara, saya merasakan amat perlu bagi Khazanah untuk memberikan gambaran kepada rakyat Malaysia yang juga sebenarnya adalah pemegang saham MAS apabila kerajaan menyuntik sejumlah RM6 bilion dalam pelan pemulihan Khazanah itu.

Tidak perlu lagi menerangkan mengenai 12 langkah dalam pelan pemulihan yang diumumkan kerana ia lebih kepada soal kewangan semata-mata tetapi apa yang MAS lebih perlukan adalah mengenai operasinya pada masa depan.

Jika MAS terus mahu beroperasi sebagai syarikat penerbangan penuh seperti sedia ada, ia memerlukan kekuatan amat luar biasa terutama sekali dalam mengembalikan semula keyakinan pelanggan terhadap keupayaan, khasnya daripada segi keselamatan penumpang.

Bayangkan, 6,000 pekerja yang akan ‘dibuang’ Khazanah sudah pasti terdiri daripada mereka yang berpengalaman, termasuk juruterbang, krew kabin hingga ke bahagian kejuruteraan.

Dan bagaimana MAS mahu melatih pekerja baru bagi menggantikan mereka yang berpengalaman dan sudah diberhentikan kerja ini dalam masa singkat iaitu tiga tahun, tempoh masa diberikan Khazanah untuk syarikat penerbangan negara ini mencapai semula keuntungan seperti dijanjikan kepada kerajaan.

Saya juga berharap perasan ‘deja vu’ saya tidak berulang lagi apabila keuntungan atas kertas yang dijanjikan Khazanah sekali lagi menjadi kerugian tunai dalam tempoh tiga tahun lagi

Pengalaman penstrukturan MAS yang terakhir pada 2008 meyaksikan MAS mengurangkan jumlah pekerjanya daripada 20,000 kepada 14,000 dan kemudiannya mengambil semula 6,000 pekerja baru pada kadar gaji dua atau tiga kali lebih dengan alasan operasi terjejas kerana kekurangan kakitangan mahir. Ini adalah contoh ‘deja vu’ yang saya maksudkan

Di sinilah, dilema yang perlu difikirkan dengan mendalam dan teliti oleh semua pihak yang terbabit dalam memulihkan semula MAS kerana apakah jaminan MAS baru akan benar-benar menjadi sebuah syarikat penerbangan utama yang mampu bersaing dengan Singapore Airlines atau Qatar Airways.

MAS sebenarnya, tidak mampu untuk kehilangan pekerja berpengalaman kerana ia adalah aset paling utama syarikat penerbangan selain mampu memberikan kepercayaan kepada pelanggan untuk terus menggunakan perkhidmatannya.

Pada masa sama banyak pihak mengulas Dasar Langit Terbuka Asean 2015, akan memberikan banyak manfaat kepada MAS tetapi satu faktor utama yang harus jangan dilupa atau perlu diberikan perhatian adalah bagaimana MAS mahu meletakkan diri dalam persaingan industri penerbangan yang semakin sengit.

Kehadiran banyak syarikat tambang murah yang tumbuh bak cendawan bukan saja di negara ini, malah di rantau Asia Tenggara menyebabkan Khazanah perlu berfikir dengan mendalam pelan operasi strategik bagi memulihkan semula MAS.

Bukan satu rahsia lagi, masyarakat Asia Tenggara kini lebih gemar menggunakan perkhidmatan syarikat tambang murah berikutan tempoh masa perjalanan hanya memakan masa lebih kurang tiga jam.

Dengan tempoh masa perjalanan yang singkat itu, pelanggan tidak mahu membazirkan wang menggunakan syarikat penerbangan penuh yang sudah pasti mengenakan harga tiket lebih mahal sedangkan mereka hanya memerlukan pengangkutan udara semata-mata untuk bergerak bukan layanan yang ditawarkan syarikat penerbangan penuh seperti MAS.

Jika MAS memlih untuk menawarkan potongan harga tambang seperti yang dilakukan sebelum ini, bagi membolehkan mereka ‘mencuri’ penumpang syarikat penerbangan tambang murah, sampai bilakah langkah berkenaan sesuai dilaksanakan.

Ini kerana ia sudah pasti akan memberikan kesan kepada perbelanjaan operasi MAS yang berfungsi sebagai syarikat penerbangan penuh tetapi menawarkan harga tambang murah dan secara logik, ia tidak akan dapat memberikan sebarang keuntungan sebaliknya, kerugian terpaksa terus ditanggung.

Ketika ini dilaporkan MAS kerugian kira-kira RM3 juta sehari disebabkan menawarkan potongan harga murah dan ia sudah pasti bukan satu pelan perniagaan yang bijak untuk terus dilaksanakan.

Faktor ini yang seharusnya menjadi keutamaan ‘pemikir dan perunding’ Khazanah yang dibayar mahal untuk memulihkan semula MAS, jika tidak syarikat penerbangan negara ini tidak akan mampu untuk terus pulih seperti yang diharapkan.

Khazanah dan MAS turut dilihat akan mendapat suntikan semangat lagi apabila terdapat ura-ura kerajaan akan menubuhkan Suruhanjaya Penerbangan Awam Negara tidak lama lagi yang berkemungkinan akan menyebelahi mereka dalam memulihkan semula Wau negara ini.

Bagaimanapun, badan pengawal ini seharusnya menjadi sebuah agensi yang mengawasi serta menyelia industri penerbangan negara hanya boleh benar-benar berkesan jika ia dianggotai mereka yang benar-benar bebas, berkecuali, berkredibiliti serta berkecuali.

Kerajaan seharusnya menjadikan contoh serta belajar daripada pengalaman menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang fungsinya dilihat bertindih dengan peranan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Kekurangan anggota penguatkuasa SPAD akhirnya, menyebabkan beban penguatkuasaan SPAD terpaksa terus ditanggung JPJ sehingga menimbulkan tanda tanya dan kewajaran di kalangan anggota JPJ dan Kementerian Pengangkutan.

Tidak ada gunanya menubuhkan suruhanjaya penerbangan jika ia dianggotai mereka yang pernah berkhidmat dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) berkaitan dengan industri penerbangan atau bekas pegawai kerajaan yang pernah menjadi penyelia dalam industri sama.

Sekiranya, itu berlaku sebarang keputusan suruhanjaya berkenaan akan dilihat berat sebelah dan tidak adil kerana dikatakan memihak kepada pihak tertentu sekali gus sentiasa dipertikaikan sehingga boleh mengakibatkan imej negara serta kerajaan terjejas.

Pada masa sama, kepesatan syarikat penerbangan penuh Asia Barat yang kini menjadi pilihan penumpang daripada Asia serta Australia untuk terbang ke benua Amerika dan Eropah juga menjadi persaingan kepada MAS.

Dengan harga lebih murah serta armada kapal terbang baru serta berteknologi tinggi selain layanan kabin lima bintang, menyebabkan hab penerbangan dunia kini berubah ke Doha, Qatar dan Dubai, Emeriyah Arab Bersatu (UAE).

Syarikat penerbangan penuh seperti Qatar Airways dan Etihad begitu agresif meneroka peluang baru di negara Asia termasuk Asia Tenggara dan dilaporkan Qatar Airways mahu menjadikan KLIA sebagai hab penerbangan mereka di rantau ini.

Penumpang yang mahu ke benua Amerika dan Eropah tidak lagi kisah untuk transit di Doha atau Dubai jika menggunakan syarikat penerbangan Asia Barat ini disebabkan pelbagai kemudahan serta layanan di samping berpeluang menikmati harga tambang lebih murah selain menaiki kapal terbang baru.

Selain itu, MAS juga terus terpaksa menaanggung beban bagi menyediakan penerbangan untuk laluan domestik yang sebenarnya, tidak memberikan sebarang keuntungan kepada syarikat ini.

Mengambil contoh kekuatan AirAsia dalam laluan domestik serta Asia Tenggara tidak mungkin dapat diatasi MAS dalam tempoh terdekat ini dan ia ternyata dapat dilihat dalam jumlah kekerapan penerbangan antara MAS dan AirAsia di laluan ini.

Jika semua faktor yang dinyatakan tidak diambil kira Khazanah dalam memulihkan semula MAS dan semata-mata hanya bersandarkan pelan kewangan seperti dalam 12 langkah yang dinyatakan, Wau negara ini tidak mampu bertahan lama untuk bersaing di peringkat antarabangsa dan ia sekali lagi ‘deja vu’ kepada rakyat Malaysia.

Kekhuatiran paling utama pelanggan terhadap operasi MAS selepas ini, sudah pasti terarah kepada soal keselamatan kerana kehilangan ramai pekerja mahir serta berpengalaman yang menyebabkan mereka tidak lagi menjadikan syarikat penerbangan negara ini sebagai pilihan utama sekali gus menyebabkan segala yang dirancang dalam pelan pemulihan Khazanah itu tidak mendatangkan sebarang hasil dan manfaat dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Dan ketika itu PRU14 akan tiba dan kegagalan demi kegagalan Khazanah memulihkan MAS akan mengesahkan teori Tan Sri Muhyiddin Yassin, timbalan presiden Umno dan timbalan perdana menteri iaitu BN hanya perlu hilang 2% lagi sokongan daripada PRU13 lalu untuk buat pertama kalinya kehilangan kuasa memerintah negara. – 4 Januari, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Comments

Please refrain from nicknames or comments of a racist, sexist, personal, vulgar or derogatory nature, or you may risk being blocked from commenting in our website. We encourage commenters to use their real names as their username. As comments are moderated, they may not appear immediately or even on the same day you posted them. We also reserve the right to delete off-topic comments