Opinion

Yang PAS doa, Umno binasa saja

28 NOV ― Heboh sekalian orang alim dan cerdik pandai yang menyokong kerajaan, Umno/Barisan Nasional terhadap doa yang disampaikah oleh Nik Radzi Nikmat, adik Menteri Besar Kelantan pada solat Hajat sempena Muktamar PAS ke 58 di Kota Baru minggu lalu.

Semuanya mengutuk apa yang disangka mendoakan keburukan sesama orang Melayu dan orang Islam.

Kira-kira 40 orang yang mengaminkan doa Nik Radzi itu kebanyakannya berkupyah putih dan ramai yang lulus enpat Sanawi pendidikan Islam. Yang mengutuk mereka lazimnya bersongkok hitam.

Apa yang didoakan bukanlah mohon keburukan kepada orang Islam, orang Melayu dan bukan Melayu. Dan bukan juga keburukan kepada negara, kakitangan kerajaan, raja-rajanya dan rakyat sekalian. Tidak juga mereka mendoakan keruntuhan kepada ekonomi dan kesejahteraan Malaysia.

Yang mereka doakan ialah supaya Umno dan BN dibinasakan. Jika BN dan Umno tidak dibinasakan, tiada kemungkinan PRU13 dapat berjalan bersih dan adil. Tiada jaminan pengundi hantu dapat dikeluarkan dari daftar pengundi.

Jika Umno terus segar, jika dengan pilihanraya yang tidak bersih itu, ia akan berkuasa lagi. Maka usaha memerangi rasuah tidak berjalan. Keadilan tidak dapat diwujudkan. Usaha menjadi sebuah kerajaan yang bersih tidak dapat disempurnakan.

Negeri-negeri yang menghasilkan minyak dan gas tidak diberi royalti tetapi sekadar wang ihsan saja. Kelantan yang mengeluarkan minyak hanya menjilat jari.

Kalau Umno dibinasakan, Pakatan Rakyat dapat menggantikannya, maka negeri yang mengeluarkan minyak akan diberi royalti 20 peratus, mahasiswa tidak dibebankan dengan hutang PTPTN kerana ia akan dimansuhkan, semua akan menikmati pelajaran percuma.

Jika Umno/BN tidak binasa dan Najib Razak terus menjadi Perdana Menteri, hutang negara tidak akan dapat disekat. Di bawah pentadbirannya hutang negara sudah melepasi RM500 bilion. Ia adalah menuju sebuah negara benkrap seperti Greece, Portugal dan lain-lain.

Di bawah Umno/BN kerajaan sedang mencari koyakkan negara dan rakyatnya. Bukan Melayu dan Islam saja akan binasa, tetapi orang bukan Islam juga akan papa kedana.

Dari pada negara dan rakyat binasa, maka jauh lebih baik kalau Umno/BN dibinasakan. Sebelum Malaysia dan rakyatnya binasa, maka PAS menyokong dan mengaminkan doa moga-moga dibinasakan Umno/BN.

Bila Umno/BN binasa, Melayu dan Islam tidak didoakan binasa, bahkan mereka dapat diselamatkan. Orang bukan Islam juga selamat. Pemimpin dan penyokong Umno tidak didoakan mati, kebuluran, halang pekerjaan dan sebagainya. Mereka hanya akan hilang pari saja.

Orang Melayu tetap jadi Melayu dan orang Islam tetap jadi Islam. Orang bukan Islam tetap macam mereka hari ini walaupun mereka akan hilang MCA,MIC, Gerakan, PPP dan sebagainya.

Apabila Umno binasa dan semua asetnya berkecai, mereka boleh buat parti baru seperti yang mereka lakukan selepas Umno diharamkan tahun 1987 dulu kalau mereka tidak mahu masuk PAS dan PKR.

Orang Melayu dan orang Islam tidak hancur. Jika mereka menyertai PAS dan PAS menggantikan Umno, maka bagaimana mereka boleh binasa? Oranag Cina pula yang hilangan MCA, Gerakan dan lain-lain boleh menyertai DAP, PKR atau masuk dalam Dewan Penyokong PAS. Demikian juga India dan lain-lain.

Jangan berfikir Melayu dan Islam itu boleh hidup dengan Umno dan BN saja. Itu adalah satu fikiran kurafat.

PAS telah melakukan semua persiapan bagi melayakkannya menggantikan Umno. Semua kerja dan ikhtiar tidak memadai melainkan bermunajat dan berdoa kepada Ilahi mohon perkanankan PAS menggantikan Umno. Antara caranya ialah berdoa supaya Umno dibinasakan. Ia termasuklah dalam rangka PAS untuk menggantikan Umno.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Comments

Please refrain from nicknames or comments of a racist, sexist, personal, vulgar or derogatory nature, or you may risk being blocked from commenting in our website. We encourage commenters to use their real names as their username. As comments are moderated, they may not appear immediately or even on the same day you posted them. We also reserve the right to delete off-topic comments