Opinion

Drama Umno Pasir Mas tak hidup

26 APRIL — Kisah calon BN Parlimen Pasir Mas, Che Johan Che Pa tidak menyerahkan borang pencalonannya kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya adalah satu drama yang lakunannya tidak hidup.

Watak-watak yang terlibat seperti Che Johan, Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Mustapa Mohamad, pencadang dan penyokong calon serta penyokong-penyokong Umno yang mengiring calon dilihat kaku. Lakunan itu tidak realistik.

Calon sudah ada di dewan pencalonan sehingga pukul sepuluh, waktu pencalonan ditutup dan pengumuman sudah boleh diumumkan. Calon boleh selamba, tidak menyerahkan borang pencalonan. Pencadang dan penyokong pula boleh rehat tenang tidak merasa susah hati dan cemas atas sikap calon tidak menyerahkan borangnya.

Tiada sebarang reaksi cemas, risau, marah dan sebagainya atas kejadian itu. Borang itu tidak semestinya diserahkan oleh calon. Ia boleh diserahkan oleh pencadang dan penyokong. Mengapa mereka tidak mengambil apa-apa tindakan.

Jika drama itu hidup dan realistik, penyokong dan pencadang mesti bertindak menggesa Che Johan menyerahkan borang. Jika Che Johan enggan dan mereka tidak terdaya untuk memaksa Che Johan, mereka boleh keluar dewan memberitahu penyokong Umno yang ramai itu Che Johan tidak menyerahkan borangnya.

Pegawai Pengurus Pilahan Raya mesti rasa terganggu dan ada tanda tanya mengapa calon BN tidak menyerahkan borang. Memang pelik dan suatu yang amat ajaib ada dalam dunia ini calon Umno tidak menyerahkan borang.

Umno biasanya tidak lesu dan kaku tidak memberi apa-apa reaksi apabila calon dan pengiringnya bertindak bodoh seperti itu. Mereka biasanya bertindak garang dan keras terhadap sebarang kejadian yang dikira sabotaj parti.

Jika kejadian itu bukan lakunan, maka kita tidak duga apa reaksi penyokong Umno yang menghantar calon mendapati calon mengkhianati mereka. Orang Kelantan biasanya gedebe akan naik angin akan kejadian seperti itu.

Che Johan tidak boleh senang dan selesa dengan kejadian itu. Tiada jaminan pulang selamat dari dewan itu. Jangan fikir dia tidak akan diganggu oleh orang Umno yang tidak puas hati.

Tetapi tiada kejadian tegang dan Che Johan seolah-olah tidak terganggu langsung. Keadaan seperti tidak boleh berlaku bagi orang calon Umno kiranya  dia dikira khianat.

Luar biasa Umno boleh sabar dan boleh bersurai dengan baik.

Sebagai satu drama semua kejadian itu tidak menunjukkan lakunan yang hidup dan seolah-olah kejadian dalam masa pencalonan itu tidak berlaku apa-apa.

Pemimpin Umno negeri dan pusat tidak terasa apa-apa. Mereka lebih sensitif dengan reaksi Datuk Kamilia Ibrahim yang bercanding Bebas dan keluar parti. Tiada riuh langsung dengan kejadian ganjil di Pasir Mas itu.

Mustapa hanya panggil Che Johan minta penjelasan dan serah pada Kuala Lumpur untuk menentukan.

Che Johan adalah seorang dari lima atau enam orang ahli PAS menyertai Umno bersama Ustaz Nakhaie. Yang lain ialah Dr Fuad Zakashi, Timbalan Menteri Pelajaran sekarang dan Saifudin Nasution, Setiausaha Agung PKR. Yang lain saya tidak ingat.

Kisah kayu tiga antara Umno, Ibrahim Ali dan calon Umno itu telah sampai ke pengetahuan saya seminggu sebelum Najib mengumumkan senarai calon BN seluruhnya. Akan ada silap mati, calon Umno tidak jadi bertanding bagi memberi peluang kepada Ibrahim Ali bertanding satu lawan satu dengan PAS.

Telah saya tulis dalam Facebook saya.

Adalah benar ia satu drama, tetapi ia bukan lakunan profesional. Nampak sangat kaku dan lesunya. Dan Umno pula tak nampak macam reaksi Umno sebenar. Penuh dengan olok-olok.

* Pandangan di atas hanyalah pandangan peribadi penulis.

 

Comments

Please refrain from nicknames or comments of a racist, sexist, personal, vulgar or derogatory nature, or you may risk being blocked from commenting in our website. We encourage commenters to use their real names as their username. As comments are moderated, they may not appear immediately or even on the same day you posted them. We also reserve the right to delete off-topic comments